Søg tilskud
Du kan som frivillig eller forening søge tilskud til en lang række forskellige formål. Det kan være tilskud til drift, arrangementer, aktiviteter, samarbejdsprojekter, lokaler, materialer m.m.
Start- og udviklingspuljen
Hvad kan du få tilskud til?
Initiativer, der understøtter:
- Udviklingsarbejde
- Enkeltstående projekter
- Amatørkulturelle aktiviteter
- Folkeoplysende tilbud til børn og unge, som ikke tiltrækkes af eksisterende tilbud
- Samlingssteder med folkeoplysning som hovedformål
- Nye aktiviteter på tværs af foreninger
- Selvorganiserede gruppers aktiviteter.
Hvem er målgruppen for tilskuddet?
Børn, unge og voksne, så de kan tage del i de frie folkeoplysende initiativer i Rudersdal Kommune.
Hvem kan søge?
- Foreninger, der er godkendt efter Folkeoplysningsloven § 3-5 – dog kan vi se bort fra foreningskravet.
- Selvorganiserede grupper – her ser vi bort fra foreningskravet.
- Venskabsbysamarbejde
- Internationale samarbejder.
rammer og vilkår
Du kan læse om rammer og vilkår for Start- og udviklingspuljen her:
Sådan søger du
Du skal bruge et ansøgningsskema, som du kan hente her:
Skema: Start- og Udviklingspuljen - Ansøgning om tilskud
Ansøgningen sendes til Kultursekretariatet i Rudersdal Kommune på, kultur@rudersdal.dk.
Ansøgningen skal behandles i Folkeoplysningsudvalget, inden projektet sættes i gang. Udvalget behandler ansøgninger løbende.
Frist for aflevering af tilskudsregnskab og evaluering
Senest tre måneder efter, at initiativet er gennemført, skal du indsende en kort evaluering og et regnskab. Du kan finde et skema til dette formål her:
Evalueringsskema: Start- og Udviklingspuljen
Ansøgningsfrist og svartidspunkt
Der er ikke nogen bestemt ansøgningsfrist; men ansøgningen skal indsendes mindst tre uger inden næste møde i Folkeoplysningsudvalget.
Andre råd og udvalg (Find Folkeoplysningsudvalget i listen)
Folkeoplysningsudvalget kan udsætte behandling af ansøgningen, hvis der er behov for yderligere oplysninger.
Du kan forvente svar senest 14 dage efter, at ansøgningen er blevet behandlet på Folkeoplysningsudvalgets møde.
Kontaktperson
Foreningskonsulent Bo Eriksen, Kultur, tlf. 72 68 56 17, boe@rudersdal.dk eller kultur@rudersdal.dk.
Her og nu-puljen – en del af Start- og udviklingspuljen
Hvad kan du få tilskud til?
- Etablering af mindre aktiviteter i foreningen
- Nye initiativer, der medvirker til samvær mellem medlemmer og eller ledere/trænere
- Enkelte konkrete initiativer inden for foreningens egen virksomhed
- Samarbejdsprojekter på tværs.
Hvem er målgruppen for tilskuddet?
Børn, unge og voksne, så de kan deltage i de frie folkeoplysende initiativer i Rudersdal Kommune.
Hvem kan søge?
- Foreninger, der er godkendt efter Folkeoplysningsloven § 3-5 – dog kan vi se bort fra foreningskravet.
- Selvorganiserede grupper – her ser vi bort fra foreningskravet.
- Venskabsbysamarbejde
- Internationale samarbejder.
Rammer og vilkår
Du kan læse om rammer og vilkår for Start- og udviklingspuljen her:
Sådan søger du
Du skal bruge et ansøgningsskema, som du kan hente her:
Ansøgning sendes til Kultursekretariatet i Rudersdal Kommune på mail kultur@rudersdal.dk.
Ansøgningsfrist og svartidspunkt
Du kan søge om tilskud når som helst fra den 1. februar til den 31. december.
Du får svar inden for fem arbejdsdage efter modtagelsen.
Tilskuddets størrelse
Du kan højst søge om 5.000 kr. Tilskuddet er ikke betinget af egenbetaling/egenfinansiering.
Frist for aflevering af tilskudsregnskab og evaluering
Senest fire uger efter, at initiativet er afholdt, skal du indsende en kort evaluering og et regnskab. Du kan finde skemaet til denne evaluering her:
Kontaktperson
Foreningskonsulent Bo Eriksen, 72 68 56 17, boe@rudersdal.dk eller kultur@rudersdal.dk.
Partnerskaber mellem foreningslivet og kommunen om løsning af konkrete opgaver
Hvad kan du få tilskud til?
Partnerskaber på tværs af politikområderne i kommunen, fx:
- Kultur, fritid og idræt
- Undervisning
- Børn
- Veje og grønne områder mv.
Du kan tage udgangspunkt i kommunens politikker og strategier.
Eksempler
Eksempler på projekter, der har fået tilskud fra Partnerskabspuljen:
- Projekt Fodboldfitness – samarbejde mellem BSV; DBU og Ældreområdet.
- Projekt Hjertemotion – samarbejde mellem Hjerteforeningens lokalkomite i Rudersdal og Ældreområdet (Skovbrynet)
- Projekt Idrætsmedicinsk yoga – samarbejde mellem Hjerteforeningens lokalkomite i Rudersdal og Ældreområdet (Skovbrynet)
- Jump4Fun – samarbejde mellem Rudersdal Bokseklub og Sundhed og Forebyggelse
- Cykelmyggens Cykellegeplads – samarbejde mellem Foreningen Sund i Rudersdal og Sundhed og Forebyggelse.
Hvem er målgruppen for tilskuddet?
Initiativer skal tage afsæt i et partnerskab med et af kommunens administrationsområder.
Hvem kan søge?
Foreninger, der er godkendt efter §§ 3-5 i Folkeoplysningsloven, samt andre foreninger end de folkeoplysende og enkeltpersoner.
rammer og vilkår
Du kan læse om rammer og vilkår for partnerskaber her:
Sådan søger du
Du skal bruge et ansøgningsskema, som du kan finde her nedenfor:
Du skal vedlægge en beskrivelse af partnerskabets indhold og økonomi.
Ansøgningsfrist og svarfrist
Der er ikke nogen bestemt ansøgningsfrist; men du skal sende ansøgningen mindst tre uger inden næste møde i Folkeoplysningsudvalget.
Folkeoplysningsudvalget kan udsætte behandling af ansøgningen, hvis der er behov for yderligere oplysninger. Du kan læse mere om Folkeoplysningsudvalget her:
Frist for aflevering af regnskab og evaluering
Senest tre måneder efter bevilling/afholdelse skal du indsende en kort evaluering samt et regnskab.
Kontaktperson
Tove Melson, Kultur, tlf. 46 11 56 12, tm@rudersdal.dk eller kultur@rudersdal.dk.
Kulturelle tilskud
Hvad kan du få tilskud til?
- Driftstilskud.
- Tilskud til enkeltstående aktiviteter, herunder underskudsgaranti.
- Nye, mindre projekter. (Dette tilskud kan søges løbende).
Hvem kan søge?
- Foreninger, der er godkendt i Rudersdal Kommune efter Folkeoplysningsloven § 3-5, men ikke modtager tilskud efter den, kan søge om driftstilskud.
- Foreninger, selvejende institutioner og frivillige netværk, der er hjemmehørende i Rudersdal, kan søge om tilskud til enkeltstående aktiviteter.
- Alle med ideer til kulturelle projekter eller arrangementer kan søge tilskud til nye, mindre projekter.
RAMMER OG VILKÅR
Du kan læse om rammer og vilkår for kulturelle tilskud her:
Ansøgningsfrist og svartidspunkt
Driftstilskud og tilskud til enkeltaktiviteter søger du én gang årligt. Ansøgningsfristen er 1. november.
Ansøgningerne behandles på Kultur- og Fritidsudvalgets møde i december.
Du får svar på ansøgningen i december eller januar.
Tilskud til nye mindre projekter kan du søge løbende. Læs mere her:
Sådan søger du
Driftstilskud og tilskud til enkeltaktiviteter med årlig ansøgningsfrist kan kun søges digitalt her:
Kulturelle driftstilskud 2021
Kulturelle tilskud (enkeltaktiviteter) 2021
Tilskud til nye, mindre projekter med løbende ansøgningsfrist kan søges ved at sende en mail med en kort projektbeskrivelse med budget til kultur@rudersdal.dk.
Har du brug for yderligere oplysninger om puljen ”Kulturelle tilskud” kan du kontakte kulturkonsulent Merete Porsborg Arnoldipå mail mear@rudersdal.dk.
Tidligere indsendte ansøgninger
Har du brug for at se tidligere indsendte ansøgninger eller ændre i foreningens stamoplysninger, kan du gøre det via dette link:
Kontaktperson
Kulturkonsulent Merete Porsborg Arnoldi, Kultur, tlf. 72 68 56 28, mear@rudersdal.dk eller kultur@rudersdal.dk.
Ungekulturpuljen
Hvad kan du få tilskud til?
- Projekter og initiativer for og af unge i Rudersdal Kommune.
- Nyskabende initiativer
- Debatskabende events
- Ungdomskulturelle aktiviteter.
Vi giver ikke tilskud til:
- Driftsudgifter
- Private projekter
- Støttearrangementer
- Politiske aktiviteter
- Projekter der ikke har base i Rudersdal Kommune
Hvem målrettes tilskuddet
Unge mellem 12 og 25 år, der bor i Rudersdal Kommune.
Hvem kan søge?
Unge mellem 12 og 25 år, der bor i Rudersdal Kommune, der har en god ide, som opfylder formålet.
Sådan søger du
Udfyld ansøgningsskema, som du finder på Ung i Rudersdals hjemmeside:
Ansøgningsfrist og svarfrist
Det er muligt at søge Ungekulturpuljen, så længe der er penge i puljen. Der er løbende ansøgningsfrist, og ansøgningerne behandles minimum hver 14. dag, dog med undtagelse af ferieperioder.
Du kan forvente svar senest fem arbejdsdage efter behandlingen.
Frist for aflevering af tilskudsskema og evaluering
Hvis dit projekt får penge fra puljen, skal du aflevere et underskrevet regnskab senest en måned efter, at projektet er afsluttet.
Du skal ikke sende kvitteringer, men du skal gemme dem i et år, da projektet kan blive udtaget til stikprøvekontrol. 10 procent af regnskaberne udtages til stikprøvekontrol.
Ung i Rudersdal kræver pengene tilbage, hvis du ikke afleverer regnskab, eller hvis betingelserne for tildelingen af støtte ikke er opfyldt i forhold til betingelserne i tilsagnsbrevet. Den projektansvarlige har ansvaret for at sende regnskabet ind.
Tilskud til frivilligt socialt arbejde efter § 18 i serviceloven
Hvad kan du få tilskud til?
Vi giver primært støtte til aktivitetsfremmende udgifter, fx:
- Etablering af forening
- Rådgivninger
- Besøgsvennetjenester
- Støtte og kontaktpersoner på frivillig basis
- Aflastningstjenester for pårørende
- Foreninger, der organiserer selvhjælpsgrupper og interessegrupper
- Sociale cafeer, væresteder og andre samværsaktiviteter
- Sociale aktiviteter som fx udsatte unge og etniske minoriteter og boligområder.
Vi giver i mindre grad støtte til drift.
Vi prioriterer, hvem vi giver § 18-tilskud til, efter disse kriterier:
- Aktiviteter, som knytter sig til 'De fem veje til et godt liv’.
Det vil sige aktiviteter, der kan relateres til en eller flere af følgende punkter:
• Styrk dit netværk
• Lær noget nyt
• Lev dit liv aktivt
• Vær til stede i nuet
• Giv af dig selv Læs mere her:
Desuden prioriterer vi ansøgere, der lader sig inspirere af FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Der er fokus på 4 verdensmål, som retter sig mod mulige aktiviteter i det lokale, frivillige, sociale arbejde:
- Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
- Verdensmål 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund
- Verdensmål 12 Ansvarligt forbrug og produktion
- Verdensmål 13 Klimaindsats
2. Aktiviteter, der fremmer samarbejde i det lokale, frivillige, sociale arbejde
3. Aktiviteter, der har et konkret frivilligt sigte. Dvs. at de ikke er lønnede, at de er til gavn for andre end én selv og ens familie, og at de er af formel karakter (i forening eller anden organisatorisk ramme).
Hvem kan søge?
- Lokale foreninger
- Interessegrupper, som udfører arbejde inden for det sociale og sundhedsmæssige område
- Organisationer, som udfører arbejde inden for det sociale og sundhedsmæssige område.
- Mindre regionalt eller nationalt dækkende foreninger for særligt udsatte med lokale medlemmer.
RAMMER OG VILKÅR
Du kan læse om rammer og vilkår for tilskud til frivilligt socialt arbejde efter § 18:
Sådan søger du
Frivilligcentret Rudersdal holder i okotber møde for foreninger. Her kan du høre om forudsætningerne for at kunne søge tilskud. Hør nærmere hos frivilligcenteret om hvornår:
Fristen for ansøgning til § 18 frivilligt socialt arbejde for 2021 er den 1. november 2020 .
Ansøgningsfrist og svarfrist
Vi har ansøgningsfrist den 1. november for ansøgninger, der vedrører det følgende år. Foreninger og andre, som tidligere har ansøgt, vil automatisk få besked, når det er muligt at søge. Ansøgningsfristen vil også blive annonceret, så alle har mulighed for at søge.
Du kan forvente svar inden udgangen af året. Evt. tilskud vil blive udbetalt i løbet af januar i det nye år.
Frist for aflevering af regnskab og evaluering
Foreningen skal senest den 1. maj indsende en kort redegørelse og regnskab for sidste års modtagne tilskud.
Regnskab og redegørelse skal indsendes via nedenstående link:
Tidligere indsendte ansøgninger
Har du brug for at se tidligere indsendte ansøgninger eller ændre i foreningens stamoplysning, kan du gøre det via dette link.
Kontaktperson
Marie Bergmann, Kultur, tlf. 46 11 56 20, maber@rudersdal.dk eller kultur@rudersdal.dk.
Aktiverende og forebyggende tilbud efter § 79 i serviceloven
Hvad kan du få tilskud til?
Følgende kriterier indgår i prioritering af ansøgningerne:
• Aktiviteter, hvor det forebyggende og aktiverende element er det primære formål
• Arbejdet/aktiviteten skal finde sted i Rudersdal Kommune
• Geografisk spredning i kommunen
• Aktiviteterne skal være åbne for alle indenfor målgruppen
Konkrete driftsudgifter som forudsættes dækket, for at foreningsaktiviteterne kan gennemføres, vil kunne imødekommes, dog skal de stå i forhold til egenbetalingen/deltagerbetaling, som skal oplyses på ansøgningen.
Der kan ikke ydes tilskud, hvis der efter anden lovgivning ydes tilskud. Her gælder den almindelige regel, at når et område er dækket af en speciallovgivning, skal denne anvendes.
Puljens størrelse
Puljens størrelse i år 2021 er kr. 122.547,00.
RAMMER OG VILKÅR
Du kan læse om rammer og vilkår for tilskud til aktiverende og forebyggende tilbud efter § 79:
Hvem kan søge?
Sådan søger du
I løbet af efteråret bliver der afholdt et offentligt informationsmøde, hvor der vil blive orienteret om, hvilket tema Social- og Sundhedsudvalget har vedtaget for det kommende år. Mødet vil blive afholdt med repræsentanter for Social og Sundhed, Kulturområdet og Selvhjælp og Frivilligcenter Rudersdal.
Du søger elektronisk via digitalt ansøgningsmodul her:
Ansøg
Ansøgningsfrist og svarfrist
Ansøgningsfristen er 15. november. Foreninger og andre, som tidligere har ansøgt, vil automatisk få besked, når det er muligt at søge.
Ansøgere vil medio december modtage meddelelse om eventuelt tilskud og størrelse.
Frist for aflevering af regnskab og evaluering
Modtagere af tilskud skal senest 1. maj 2022 fremsende en kort skriftlig redegørelse og regnskab for § 79-tilskud.
Tidligere indsendte ansøgninger
Har du brug for at se tidligere indsendte ansøgninger eller ændre i foreningens stamoplysninger, kan du gøre det via dette link:
Kontaktperson
Lotte Hansen, Social og Sundhed, tlf.: 46 11 50 14.
Du kan også skrive til Lotte Hansen igennem digitalpost:
Social og Sundhed (hvis du er borger)
Social og Sundhed (hvis du er en virksomhed)
Tilskud til inklusionsassistent i foreningen
BAGGRUND
KRITERIER FOR MODTAGELSE AF STØTTE
- Støtte, der enten gives i forvejen, eller som kan gives gennem Serviceloven, vil indgå i den samlede vurdering af behovet for støtte til en inklusionsassistent.
- Der skal være samtykke fra de pågældende børns forældre.
STØTTENS OMFANG
HVEM KAN ANSØGE?
Åben Skole-samarbejde 2019-20
I kan som forening søge tilskud til jeres Åben Skole-tilbud. Tilskudsordningen yder støtte til nye initiativer, der er med til at fremme Åben Skole-samarbejdet.
Hvem kan søge?
- Foreninger der er godkendt i henhold til §§ 3-5 i Folkeoplysningsloven
- Foreninger der har modtaget støtte fra § 18 (Frivillige Socialt arbejde)
- Foreninger, der har modtaget tilskud fra Kulturelle tilskud, kan søge dispensation fra foreningskravet jf. Folkeoplysningsloven.
Hvordan søger du?
Ansøgningen skal indeholde beskrivelse af formål, kompetenceområde, klassetrin, læringsmål, fag, varighed, kontaktperson mv. Du ansøger digitalt via dette skema:
Ansøg
Hvad lægges der vægt på i ansøgningen?
For at modtage tilskud fra ordningen er det vigtigt, at foreningen har en forhåndsaftale med en skole eller har afdækket, at en eller flere skoler er interesserede i et samarbejde.
Økonomi
Folkeoplysningsudvalget har disponeret 50.000 kr. i hvert af årene 2019 og 2020 og har besluttet, at der kan ydes tilskud inden for følgende rammer:
- Der kan maksimalt ydes støtte til et undervisningsforløb med 7.500 kr.
- Der ydes som udgangspunkt maksimalt 120 kr. i undervisningshonorar pr. instruktør/underviser pr. time.
- Der ydes som udgangspunkt maksimalt 3.000 kr. i tilskud til rekvisitter/grej målrettet undervisningsmiljøerne.
Se også rammer og vilkår:
Tilskud til mindre kulturprojekter (Fra ide til virkelighed)
Puljen til nye mindre kulturelle projekter - kan være vejen til, at din ide bliver til virkelighed og kan søges af alle, der har lyst til skabe kulturoplevelser i Rudersdal.
Tilskud til liv i byrum og lokalområder
Der kan søges tilskud til alle former for kulturelle aktiviteter og projekter, der genererer liv og skaber dynamik i kommunes byrum, bymidter og lokalområder.
Læs mere om, hvordan du søger tilskud:

Rudersdal Elitestøtteordning
I Rudersdal støtter man op om elite- og talentudviklingen inden for idrætsområdet i Rudersdal Kommune. Derfor eksisterer Rudersdal Elitestøtteordning. Ordningen er et samarbejde mellem Rudersdal Kommune og Team Rudersdal. Formålet med samarbejdet er at udvikle potentiale og skabe et udbytterigt netværk mellem idrætten og erhvervslivet.
Du kan se mere om, hvem der kan søge, hvornår og hvordan her:
Eliteidræt i Rudersdal
Aktivitetstilskud – frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
Hvad kan du få tilskud til?
Aktivitetstilskud er et tilskud, som foreninger kan søge til de grundlæggende basisomkostninger, der er i forbindelse med foreningens virksomhed. Det kan være administration, daglig drift, stævner og kontorhold.
Tilskuddet er et tilskud, der ydes med et fast beløb pr. betalende medlem.
Hvem målrettes tilskuddet?
Tilskuddet er målrettet børn og unge i alderen 4-24 år samt handicappede uanset alder.
Tilskuddet størrelse afhænger af medlemmets alder (der er to forskellige satser afhængig af aldersgruppen), og foreningens samlede udgifter til trænere og instruktører for medlemmer i alderen 4-24 år og handicappede uanset alder.
Hvem kan søge – herunder krav til ansøger?
Foreninger, der er godkendt til at modtage tilskud.
Rammer og vilkår
Du kan læse mere om rammer og vilkår for frivilligt folkeoplysende arbejde her:
Sådan søger I
Du søger elektronisk via nedenstående link:
Ansøgningen skal indeholde følgende information:
- Forventet medlemstal i aldersgrupperne 4-12 år, 13-18 år, 19-24 år, 25-59 år, 60-65 år og derover
- Den forventede kontingentbetaling/egenbetaling
- Forventet udgift til trænere og instruktører.
Ansøgninger om aktivitetstilskud sendes til Kultursekretariatet i Rudersdal.
Ansøgningsfrist og svarfrist
Senest den 1. november skal I indsende jeres ansøgning om tilskud på baggrund af foreningens budget for det kommende år.
Udbetaling af tilskud
I får udbetalt tre fjerdedele af årets forventede tilskud i rater den 1. februar og 1. august. Den endelige regulering af årets tilskud sker, efter at I har indsendt et tilskudsregnskab.
Frist for aflevering af tilskudsregnskaber
Tilskudsregnskab for bevilget tilskud kan indsendes løbende – dog senest den 15. maj det efterfølgende år. Tilskudsregnskabet indsendes elektronisk via dette link:
Indberetning af aktivitetstilskudsregnskab 2019
Download skema til tilskudsregnskab her:
Hvis I indsender ansøgning og tilskudsregnskab for sent
Hvis I overskrider fristerne for at indsende ansøgninger om aktivitetstilskud og tilskudsregnskaber, har det følgende konsekvenser:
- Første gang, der indsendes for sent, fratrækker vi 10 procent i tilskuddet.
- Anden gang, der indsendes for sent, fratrækker vi 25 procent af tilskuddet, hvis der er tale om to på hinanden følgende år.
I kan få udsættelse, hvis I skriftligt via e-mail søger om udsættelse inden fristens udløb.
Tidligere indsendte ansøgninger
Har du brug for at se tidligere indsendte ansøgninger eller ændre i foreningens stamoplysninger, kan du gøre det via dette link:
Kontaktperson
Faglig koordinator for folkeoplysningen Mette Larsen Kultur, tlf. 46 11 56 35, melar@rudersdal.dk.
Uddannelsestilskud
Hvad kan I få tilskud til?
Vi giver tilskud til kurser i ind- og udland med relation til det frivillige arbejde i foreningen eller til interne foreningskurser afholdt i samarbejde med foreningernes landsorganisationer (DUF, DIF, DGI m.fl.).
Hvem målrettes tilskuddet?
Foreninger kan via Uddannelsestilskud søge støtte til frivillige ledere, trænere og/eller instruktører, som ikke har dette som hovederhverv.
Hvem kan søge – herunder krav til ansøger?
Frivillige folkeoplysende foreninger.
Rammer og vilkår
Du kan læse mere om rammer og vilkår for frivilligt folkeoplysende arbejde - herunder uddannelsestilskud her:
Sådan søger I
Der ansøges digitalt via dette link:
Ansøgning om uddannelsestilskud 01.-01.2021 – 15.08.2021
Den digitale ansøgning skal indeholde dokumentation for de afholdte udgifter. Dokumentationen vedhæftes som filer til ansøgningen.
Ansøgningsfrist og svarfrist
I kan søge om uddannelsestilskud løbende, dog senest den 15. december i tilskudsåret.
Ansøgninger, der modtages senest den 15. august, vil blive behandlet og afregnet med den tilskudsprocent, der er budgetteret for året.
For ansøgninger, der modtages mellem den 16. august og 15. december, vil tilskuddet først blive udbetalt i januar måned det efterfølgende år. Beregninger af tilskud til de sidst modtagne ansøgninger vil ske med en tilskudsprocent, der sikrer, at tilskudsrammen ikke overskrides, og det kan påvirke størrelse af tilskud og om du modtager tilskud.
Kontaktperson
Faglig koordinator for folkeoplysningen Mette Larsen Kultur, tlf. 46 11 56 35, melar@rudersdal.dk.
Ekstraordinær vedligeholdelse
Hvad kan I få tilskud til?
- Ekstraordinær vedligeholdelse af foreningens egne eller lejede lokaler, fx renoveringsarbejder, udvidelser og ombygninger
- Etablering af nye, mindre faciliteter for at give optimale forhold til medlemmernes aktiviteter.
- Udarbejdelse af tilstandsrapporter for foreningens egne eller lejede lokaler.
Miljøvenlige og/eller energibesparende løsninger prioriteres.
Ansøgning til puljen skal fremsendes, inden vedligeholdelsesarbejdet/etablering iværksættes.
Hvem kan søge?
Frivillige folkeoplysende foreninger
Rammer og vilkår
Du kan læse mere om rammer og vilkår for frivilligt folkeoplysende arbejde - herunder tilskud til ekstraordinær vedligeholdelse her:
Sådan søger I
I skal bruge et ansøgningsskema, som du kan hente her nedenfor:
Ansøgning sendes til Kultursekretariatet i Rudersdal Kommune med oplysning om:
- Budget
- Finansieringsplan for det ansøgte tilskud
- Beskrivelse af de ekstraordinære vedligeholdelsesarbejder/etableringsarbejder
- Foreningens seneste regnskab.
Ansøgningsfrist
Senest den 15. december.
Frist for aflevering af tilskudsregnskab
Senest seks måneder efter, at arbejdets er udført, skal I sende et fremsendes tilskudsregnskab til kommunen. Regnskabet skal indeholde:
- Dokumentation for afholdt udgift
- Konsekvens for foreningen efter det afsluttede ekstraordinære vedligeholdelsesarbejde eller etablering af nye, mindre faciliteter.
Du kan downloade og udfylde et skema for regnskabet her:
Skemaet sendes efterfølgende til nedenstående kontaktperson.
Kontaktperson
Faglig koordinator for folkeoplysningen Mette Larsen Kultur, tlf. 46 11 56 35, melar@rudersdal.dk.
Drift af egne og/eller lejede lokaler
Hvad kan I få tilskud til?
Efter Folkeoplysningslovens kapital 7 giver vi tilskud til foreningers driftsudgifter i forbindelse med egne og/eller lejede lokaler.
Tilskuddet ydes inden for en budgetramme, som er fastsat af kommunalbestyrelsen. Det kan være op til 75 procent af foreningens driftsudgifter. Tilskuddet reguleres dog i forhold til timetal, medlemsskare mv.
Foreningen skal årligt kunne dokumentere aktivitetstimetallet i egne og/eller lejede lokaler, da vi kun giver tilskud for hvert lokale for de timer, hvor der er aktivitet i lokalet.
Folkeoplysningsudvalget stiller yderligere krav til foreninger. Du kan se kravene i ’Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde – rammer og vilkår – retningslinjer for tilskud.
Hvem kan søge?
Folkeoplysende foreninger – primært foreninger, der har aktiviteter for børn og unge under 25 år.
Rammer og vilkår
Du kan læse mere om rammer og vilkår for frivilligt folkeoplysende arbejde - herunder lokaletilskud her:
Sådan søger I
Du søger elektronisk via nedenstående link:
Ansøgning sendes til Kultursekretariatet i Rudersdal Kommune. Ansøgningen skal indeholde oplysninger om foreningens forventede medlemstal og det forventede aktivitetstimetal i lokalerne.
Udbetaling af tilskud
I får udbetalt tre fjerdedele af årets forventede tilskud i rater den 1. februar og 1. august. Den endelige regulering af årets tilskud sker, efter at I har indsendt et tilskudsregnskab.
Ansøgningsfrist og svarfrist
Senest den 1. november skal I ansøge om tilskud på baggrund af foreningens budget for det kommende år.
Frist for aflevering af tilskudsregnskab
Tilskudsregnskab for bevilget tilskud kan indsendes løbende – dog senest den 15. maj det efterfølgende år. Tilskudsregnskabet indsendes elektronisk via dette link:
Indberetning af Lokaletilskudsregnskab 2019
Download skema til tilskudsregnskab her:
Hvis I indsender ansøgning og tilskudsregnskab for sent
Hvis I overskrider fristerne for at indsende ansøgninger om lokaletilskud og tilskudsregnskaber, har det følgende konsekvenser:
- Første gang, ansøgninger eller tilskudsregnskab indsendes for sent, fratrækker vi 10 procent af tilskuddet.
- Anden gang, ansøgninger eller tilskudsregnskab indsendes for sent, fratrækker vi 25 procent af tilskuddet, hvis der er tale om to på hinanden følgende år.
I kan få udsættelse, hvis I skriftligt via e-mail søger om udsættelse inden fristens udløb.
Tidligere indsendte ansøgninger
Har du brug for at se tidligere indsendte ansøgninger eller ændre i foreningens stamoplysninger, kan du gøre det via dette link:
Kontaktperson
Faglig koordinator for folkeoplysningen Mette Larsen Kultur, tlf. 46 11 56 35, melar@rudersdal.dk.
Tilskud til weekendbrug af hytter og andre kortere lejemål
Ansøgningsfristen for tilskud til weekendbrug af hytter eller andre kortere lejemål for 2020 er den 15. december 2020.
Ansøgningsskemaet findes digitalt her:
Tilskud til folkeoplysende voksenundervisning
Formålet med folkeoplysende voksenundervisning er at øge den enkeltes almene og faglige indsigt og færdigheder for at styrke evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet.
HVAD KAN DU FÅ TILSKUD TIL?
Den folkeoplysende voksenundervisning omfatter:
- Almen undervisning og studiekredse
- Foredrag
- Fleksible tilrettelæggelsesformer
- Instrumentalundervisning
- Handicapundervisning i relation til et konkret emne
Der skal være knyttet deltagerbetaling til undervisningen. Den folkeoplysende voksenundervisning omfatter endvidere debatskabende aktiviteter.
HVEM KAN SØGE – HERUNDER KRAV TIL ANSØGER?
Aftenskoler, der er godkendt til at modtage tilskud.
RAMMER OG VILKÅR
Du kan læse mere om rammer og vilkår for tilskud til folkeoplysende voksenundervisning her:
Sådan søger I
Du søger elektronisk via nedenstående link:
Folkeoplysende voksenundervisning 2021
ANSØGNINGSFRIST OG SVARFRIST
Senest den 1. november skal I indsende jeres ansøgning om tilskud.
FRIST FOR AFLEVERING AF TILSKUDSREGNSKABER
Tilskudsregnskab for bevilget tilskud kan indsendes løbende – dog senest den 31. marts det efterfølgende år. Anvend disse skemaer:
HVIS I INDSENDER ANSØGNING OG TILSKUDSREGNSKAB FOR SENT
Hvis I overskrider fristerne for at indsende ansøgninger og tilskudsregnskaber, har det følgende konsekvenser:
- Første gang, der indsendes for sent, fratrækker vi 25 procent i tilskuddet.
- Anden gang, der indsendes for sent, fratrækker vi 50 procent af tilskuddet, hvis der er tale om to på hinanden følgende år.
I kan få udsættelse, hvis I skriftligt via e-mail søger om udsættelse inden fristens udløb.
TIDLIGERE INDSENDTE ANSØGNINGER
Har du brug for at se tidligere indsendte ansøgninger eller ændre i foreningens stamoplysninger, kan du gøre det via dette link:
KONTAKTPERSON
Tove Melson, Kultur, tlf. 46 11 56 12, tm@rudersdal.dk eller kultur@rudersdal.dk.